XXI əsr insanlığa fərqli, fantastik ümidlər vəd etmişdi. Hər kəs yeni eranın birinci yüzilliyindən ağlasığmaz inkişaf gözlərkən, qarşılaşdığımız təbii fəlakətlər, cinayətlər, sağlıq problemləri insan övladının zaman-zaman sınağa çəkildiyini və bunun təkrar-təkrar baş verməsini çarəsizcə anlamaqdadır. Son aylar yaşadığımız zəruri sosial izolyzsiya şəraitində bir çox insanın əslində daxili aləmində potensialın, ideyanın, yaradıcılığın gizləndiyinin fərqinə varması üçün münbit şərait yaratmışdır. Gözəgörünməz bir düşmənlə qarşı-qarşıya qaldığımız son aylarda təbii ki ehtiyatlı olmalı, dezinfeksiya qaydalarına, sosial məsafəyə diqqət yetirmək zərurəti yaranmışdır. Lakin bu vəziyyətdə xəstəlik qapıdaymış kimi panik hal keçirməmək, psixoloji vəziyyət halına gətirməmək üçün sağlam bədən – sağlam düşüncə məntiqi ilə hərəkət edilməlidir. Evdə qala bilməməkdən şikayətlənən bizlər yaranmış vəziyyətdən maksimum fayda götürməyə çalışmalı, elmi-yaradıcı potensialımızı təkmilləşdirmə istiqamətinə yönəltməliyik. Bu, hər bir sahənin insanı üçün keçərlidir. Belə ki:
- elm sahəsində çalışanlar – elmi tədqiqatlara daha çox zaman ayıracaq;
- maliyyə - iqtisad sahəsi – krizi fürsətə çevirməyin optimal imkanlarını axtaracaq (təbii ki, bu insanların xeyrinə olmalı);
- təhsil sahəsi - hər zaman olduğu kimi cəmiyyətin savadlanması üçün daim yeniləşən elmi-texniki innovasiyalardan istifadə ilə hər vəziyyətdə keyfiyyətli tədrisin təşkilini hazırlayacaq;
- psixoloq və sosioloqlar – gənc nəslin yetişdirilməsi imkanlarının daha verimli olması qayğısına qalacaq;
- ticarətlə məşgul olanlar hansı sahədə boşluqların olmasını araşdıracaq;
- xidmət sahəsi – istənilən vəziyyətdə daha hansı xidmətlərin zəruru olacağını müəyyənləşdirəcək və keyfiyyətini yüksəldəcək və sair.
Çalışdığımız təhsil sahəsinin günümüzün reallığında tədrisin canlanması üçün mövcud imkanlardan necə səmərəli istifadə edilməsi istiqamətində apardığı işlər təqdirəlayiqdir. Istər ali, istərsə də orta məktəb müəllimləri imkan daxilində üzərinə düşən vəzifəni vicdanla yerinə yetirməyə çalışmaqdadır. Nadir hallarda buna şou donu geyindirməyə çalışanlar da tapılır. Əminik ki, hər bir mənəviyyat sahibi olan müəllim öz tələbəsi, yaxud şagirdi ilə hər dəfə onlayn dərsdə görüşdüyündə xüsusi məsuliyyət hisslər keçirir. Onlayn dərslərin offlayn dərs qədər effektli olmaması fikirlərində həqiqət vardır. Əslində dərslərin onlayn formatda keçirilməsi offlayn dərslər qədər effektli ola bilər. Bunun üçün proses iştirakçılarının hər biri bu işə ciddi yanaşmalı, öyrənib-öyrətmək zərurəti duymalıdır. Orta məktəb dərsliklərinin mövcudluğu, ali məktəblərdə mühazirələrin universitet portallarında yerləşdirilərək tələbələrə çatdırılması öyrənənlərə lazımi bilik mənbələri yaradır. Bu materialların əlavə izahata ehtiyacı var əlbəttə. Onlayn və videoderslərin məqsədi də bu təlabatı ödəməklə təhsil sahəsində yarana biləcək durğunluğun aradan qaldırılmasına xidmət edir. Lakin əgər ali və orta məktəbdə təhsil alanlar bu işə ciddi yanaşmırsa, o zaman keçən zamanı itirilmiş hesab edə bilərdik. Bir məsələ də var ki, öyrənmək istəyən əksər hallarda şəraitdən asılı olmayaraq öyrənir. Ucqar dağ kəndlərində repetitorun nə olduğunu bilməyən şagirdlərin 700 bal toplayaraq ən yüksək səviyyəli universitetlərə qəbul olunması faktı hamımıza məlumdur. Bu dövrdə həmin faktların təbliğatına geniş yer verilməsi də oyrənənlər üçün stimul ola bilər.
YUNİSEF-in koronavirusun yayılması zamanı uşaqların tərbiyəsinə dair tövsiyələri (www.unicef.org/coronavirus/covid-19-parenting-tips) valideynlər üçün çox faydalı ola bilər. Bu sənəd valideynlərin uşaqlarla təkbətək söhbətlərə vaxt ayırmasını, gündəlik həyat rejimini necə qurmasını, pis davranışları idarə edərkən də sakit olmağı və stressi idarə edə bilməsi, uşaqlarla COVID-19 haqqında danışmağı təklif edir. Araşdırmaların nəticələrinə görə, valideynlərin övladları ilə bir masa arxasında nahar etməklə birlikdə vaxt keçirməsi, onlarla sadə söhbətlərə vaxt ayırması, müzakirələr aparması uşaqların məktəb təhsilində daha uğurlu olmasını şərtləndirir. Beynəlxalq araşdırmalar göstərir ki, bəzi ölkələr valideynlərə konkret dəstək verir. Məsələn, Estoniyada pandemiya xəstəliyinin erkən mərhələlərində valideynlər üçün övladlarına distant təhsildə necə dəstək olmaları barədə tövsiyələr verən açıq vebinar təşkil edilib. İsraildə valideynlər üçün xüsusi internet portalı istifadəyə verilib, onun vasitəsilə valideynlər milli tədris planı əsasında təhsil tapşırıqlarına və rəqəmsal məzmuna daxil ola bilirlər. Latviyada isə valideynlərə rəqəmsal öyrənməyə necə uyğunlaşmaq barədə göstərişlər olan bir təlimat təqdim edilib.
Son aylar bütün dünyada həyat virtuallaşmış, bəşər övladı gecə-gündüz internetdən asılı vəziyyətə məhkum olmuşdur. Bəs bu qədər informasiya bolluğu, şüaya məruz qalma, texnologiyalardan, yeni proqramlardan istifadə zamanı keçirilən stress, yeni formata alışmanın gətirdiyi gərginliyi azaltmanın yolları hansılardır? Necə etməli ki, normal həyata qayıdarkən daha az zərər görmüş olaq. Yəni, əsəblərimiz gərilməsin, həyatımıza fiziki cəhətdən sağlam davam edə bilək və bu zaman kəsiyindən elmimizi, mənəviyyatımızı təkmilləşdirilmiş vəziyyətdə çıxara bilək. Düşünürəm ki, gələcəkdə qarşaya çıxa biləcək problemlərdən sığortalanmaq üçün aşağıdakı qaydalara əməl etməkdə fayda vardır:
- yuxu rejiminə ruayət etməklə (gecə-gündüz yuxusunun yerini dəyişməmək);
- saglam yaşam - sağlıqlı qida rasionuna diqqət etməklə (duz, karbohidrat, şəkər, fəsfut qidalardan, zərərli vərdişlərdən uzaq);
- texnologiyalardan – yəni istifadə edilməsi zəruri olan yeni tədris, yaxud digər proqramlardan düzgün, səmərəli istifadə üçün mütəxəssislərdən kömək almaq (bu, lazımsız vaxt itkisinin və stresin qarşısını alacaqdır);
- görüləcək işi əvvəl planlaşdırıb fikri dəqiq layihələndirdikdən sonra kompüter arxasına keçmək (bu da diqqətin yayınmasına, lazımsız şüalanmaya və vaxt itkisinə qarşı əhəmiyyət kəsb edir);
- aktiv həyat tərzi keçirməklə (evdə, həyətyanı sahədə, idmanla məşğul olmaq, fisziki iş görmək);
- sabaha pozitiv düşüncə ilə baxmaq və hədəf müəyyənləşdirmək;
- maraqlı hobbilər – varsa inkişaf etdirmək, yoxsa yaratmaq;
- mənəviyyatı təmizləmək: iç dünyamıza baxmaq, analiz etmək (kimik, nə istəyirik).
Bütün bunlar bizim yeniləşən və sürətlə dəyişən dünya formatına uyğunlaşmamıza imkan yaradar, sabahın qarşımıza çıxaracağı sürprizlərinə hazırlıqsız yaxalanmamızdan qoruyar. Artıq dünya elə kiçlmişdir ki, planetin hər hansı sahəsində yaranmış ciddi problem endemik-lokal olmaqdan çıxıb qlobalaşmaqla dünya üçün təhlükəyə çevrilir. Bunun üçün də dünyada həyatı iflic etmiş koronavirus təhlükəsi ölkələri birlikdə mübarizəyə qaldırmışdır. Bu məqsədlə YUNESKO koronavirus pandemiyasının geniş yayılması dövründə ikinci "Covid-19 education response" vebinarını keçirib. Həmin tədbir dünya ölkələri üçün hazırda təhlükəli vurusla mübarizənin ön cərgəsində dayanan və təhsilin davamlılığının təmin edilməsi missiyasını öz çiyinlərində daşıyan fədakar müəllimlərə həsr edilib. Seminar dünyanın bütün bölgələrindən olan iştirakçıları bir araya gətirərək, müəllimlərin peşəkar hazırlığı və təlimə dəstəyin təmin olunmasından tutmuş, internetlə zəif və ya əlaqəsi olmayan uzaq ərazilərdə, kənd yerlərində distant təhsil probleminə qədər bir sıra geniş məsələlərə toxunub. "Ehtiyac ixtiraçılığın anası olduğundan, bu vəziyyət müəllimlər və tələbələrə daha enerjili, yaradıcı və yenilikçi olmaq üçün bir fürsət ola bilər", – fikrini son vaxtlar çox işlədirik. Vebinar iştirakçıları məktəblərin gözlənilmədən bağlanmasının onların əksəriyyəti üçün sürpriz olduğunu söyləyiblər. Bununla belə, Uqandada müəllimlər bir gün ərzində tələbələr üçün ev tapşırıqları paketi hazırlayraq şagirdlərə göndərə biliblər. Hollandiyada bütün tədris proqramı 48 saat ərzində rəqəmsal formata keçirilib. Filippində isə Təhsil Departamenti planlaşdırılmış müddətdən əvvəl "DepEd Commons" platformasını işə salıb. Keyfiyyətli təhsilin təmin edilməsi üçün uzun illərdir bir çox kreativ layihələr həyata keçirilməkdədir. Hazırda isə "Uşaqların əlverişsiz vəziyyətdə öyrədilməsi özündə onların bir çoxunu "itirmək" riski daşıyır. Ev şəraiti onlara həmişə məsafədən dərslərdə iştirak etməyə imkan vermir". Bütün bunlar aparılan araşdırmaların nəticəsi kimi ictimaiyyətə çatdırılmışdır. Qeyd edilmişdir ki, məktəb müəllimləri valideynlərlə daimi əsasda əlaqə saxlamaqla da onları təlimatlanlandırır, həmçinin onlara stimul verir. Bu təcrübə təlimin mühüm aspektidir: "Biz rəqəmsal təhsillə əldə etməyə illərimizi sərf edəcəyimiz faydalı biliklər əldə etdik", – deyə A.Lourvink bildirib. "Müəllimlər bir-birini çox dəstəkləyir və güclü şəbəkələr yaradırlar, cəmiyyətlər isə müəllimlərin dəstəyinə qoşulurlar", – deyən A.Lourvink əlavə edib ki, məktəblərin informasiyanın ötürülməsindən başqa, təhlükəsizlikdən tutmuş emosional rifaha qədər gətirdiklərini heç nə əvəz edə bilməyəcək. Seminarda qeyd olunub ki, bütün ölkələrin hökumətləri peşə hazırlığının təmin edilməsi və müəllimlərin bu yeni təlim şəraitinə uyğunlaşmasına kömək etmək üçün resursların ayrılması istiqamətində səylərini gücləndirirlər. Bu cür görünməmiş və qeyri-müəyyən vaxtlarda müəllimlər daha artıq stress və narahatlıq hiss edirlər. Müəllimlərin böhran dövründə təhsili təmin etmək üçün onlara göstərilən əlavə təzyiqlərə qarşı durmaq və təhsilalanların emosional ehtiyaclarını dəstəkləmək üçün sosial-emosional dəstəyə ehtiyac duyulur. Bütün dünyada olduğu kimi, ölkəmizdə də müəllim-şagird-tələbə üçbucağının optimal işi üçün zəruri tədbirlər görülmüş, proses davamlı inkişaf etdirilməkdədir. Məktəb-valideyn əlaqəsinin də sıxlaşdırılması öyrətmə-öyrənmə prosesində səmərəliliyi yüksəltməklə, yaranmış problemin optimal həllinə gətirib çıxarar.
Bəs Azərbaycan bu prosesə əvvəldən necə reaksiya verdi? "Pandemiya ilə bağlı mübarizədə Azərbaycan dövləti bir sıra ilklərə imza atıb. Azərbaycan əvvəldən koronavirusa qarşı mübarizədə bir sıra tədbirlər gördü və dünya ölkələri də bu təcrübədən istifadə etdi". Bunu Nazirlər Kabineti yanında Operativ Qərargahın mətbuat konfransında Təhsil naziri Ceyhun Bayramov bildirib. Onun sözlərinə görə, martın 2-də Azərbaycanın bütün ərazisində təhsil prosesi dayandırılıb: "Bu, pandemiyaya qarşı mübarizədə ən birinci qəbul edilən qərarlardan idi. Bu qərar qəbul edilən zaman dünyanın cəmi 12 ölkəsi oxşar qərarı qəbul edirdi. Daha sonra dünyanın 191 ölkəsi belə qərar verdi. Bu, Azərbaycan dövlətinin pandemiya ilə mübarizədə nə qədər çevik reaksiya verdiyinin göstəricisidir". Təhsil naziri vurğulayıb ki, Azərbaycan dövləti tərəfindən qəbul edilən qərarlar – vəziyyətin nəzarətə götürülməsi, virusun insanların sağlamlığına vura biləcəyi təsirin qarşısının alınması, dövlət orqanlarının çevik reaksiyası vətəndaş-dövlət həmrəyliyi nəticəsində olub.
Covid - 19-un pandemiya kimi cəmiyyətə, yəni təhsilə - iqtisadiyyata – ailə və fərdlərə ğöstərdiyi təsirlər hazırda tam anlaşılmaya bilər. Lakin bunun nəticələrini mənfi, yaxud müsbət tərəfə çevirə bilən cəmiyyətlər bu sınaqdan uğurla çıxacaqdır. Hər zaman bəşəri dəyərlərin əsas tutulması bütün cəmiyyətlərin qarşısında duran vəzifələrdən olmuşdur. Ümid edirik ki, Yer planetinin XXI əsrdə yaşadığı pandemiya sınağı təbiətə, insanlığa vurulacaq zərərlərin qarşısının alınması üçün bir xəbərdarlıq rolu oynayacaqdır. İnsanlığın qazanması, hər şeyin insanlığa xidmət etməsi ümidi ilə hər kəsə bol günəşli, Saglam Dünya arzulayırıq.
(P.S. Bəzən bu vəziyyəti yaşadığımızla birgə internetsiz-televiziyasız-smart telefonlarsız bir dünya düşünürəm. Və o an qanım donur, elmin-texnikanın inkişafında xidmətləri olan bütün insanlara sonsuz minnət duyuram.)
Zərövşən BABAYEVA
Naxçıvan Dövlət Universitetinin dosenti,
pedaqogika üzrə elmlər doktoru